
سیستم تلفنی ویپ چگونه کار می کند؟
هرچند که هدف اصلی استفاده از سانترال و VOIP در نهایت ایجاد برقراری تماس بین طرفین است، اما با این حال تفاوت هایی را نیز با یکدیگر دارند.
سیستم های سانترال سال هاست که برای برقراری ارتباط بین کاربران سازمان استفاده می شود، در
حالی که VOIP اخیرا به منظور برقراری تماس برروی بستر شبکه توسعه یافته است
اما برای انتخاب بین این ۲ مورد، نیاز است که معایب و مزایای هریک را به وضوح بدانید.
پروتکل های اتصال به سیستم
عمده تفاوت بین سیستم های سانترال و VOIP در نحوه برقراری اتصال بین مشترکین است.
- سانترال اساسا یک شبکه تلفنی کوچک است که از استاندرادهای خطوط تلفنی برای برقراری تماس استفاده می کند.
- برای یک نصب معمولی شبکه سانترال به سرور، مدار کنترلی و چندین خط متصل به سیستم محلی نیاز است که
- این خطوط از طریق یک سیستم سوییچ داخلی وظیفه هدایت تماس های دریافتی به خطوط را به عهده دارد.
- در حالی که سیستم VOIP به طور قابل توجهی ساده تر است، چرا که انتقال صدا برروی بستر شبکه اتفاق می افتد و تنها به شبکه و یک تلفن آی پی یا کامپیوتر نیاز است.
رابط کاربری تنظیمات
در قسمت تنظیمات و ویژگی ها، سیستم های ویپ قابلیت های بیشتری را نسبت به سیستم های سانترال برای تنظیم دارا می باشند. به دلیل اینکه سیستم های ویپ مستقیما از سمت سرور مدیریت می شوند، نیاز به تخصص بالا در زمینه تکنولوژی ویپ و شبکه های کامپیوتری نیاز است در حالی که در سانترال به دلیل قابلیت های کمتر نیاز به تخصص زیادی برای مدیریت سانترال نیاز نیست.
موارد تاثیرپذیر بر کارایی
به دلیل استفاده از بستر شبکه برای برقراری تماس در ویپ، امکان برقراری تماس فراتر از مکان فیزیکی وجود دارد و این امکان تاثیر پذیر از کیفیت شبکه خواهد بود. از طرف دیگر سیستم های سانترال بر پهنای کابل های تلفن مسی صدا را انتقال می دهند و محدود به وسعت کابل کشی سیم های مسی هستند.