آشنایی با سرویس کردن کولر
یک کولر سرویس نشده، تمام تلاشها برای صرفهجویی در مصرف برق و آب را به باد میدهد، پس بهتر
است خاموش باشد، اما بعضی از ما چنان به خنکای کولر عادت کردهایم که در خانهای با
کولر خاموش، دچار تنگی نفس میشویم و کولر را یک نفس به کار میگیریم، تا زمانیکه قبضهای
رعب آور از راه برسد و شیرینی خنکای دلپذیر را به کاممان تلخ کند.
کولرهای آبی، امکان انتخاب و تنظیم درجه سرما را ندارند و نهایتا دور تند و کند را میتوان از آنها انتظار داشت.
پس بهتر است در بسیاری از ساعتها خاموش باشند. اما گرمای تبدار بعضی از روزهای فصل گرم سال،
کاسههای صبر را لبریز و طاقتها را طاق میکند، پس کولرها را سرویس کنیم تا لااقل انرژی کمتری را هدر بدهند.
بعضی از قطعات کولر باید همزمان با آغاز فصل گرما، معاینه دقیق شوند. ضریب فرسایش بعضی از
این قطعات بالاست و ممکن است بر اثر فرسوده شدن، مصرف کولر را بالا ببرند.
پس سرویس کولر، پیش از فصل گرما، کاملا ضروری است.
در این مطلب که با استفاده از دانش یکی از متخصصان تأسیسات و
سرویس کولر نوشته شده، راه و رسم افزودن بازدهی کولر را مرور میکنیم.
فرآیندها و تجهیزات
کولر آبی از دو بخش گردش آب و گردش هوا تشکیل یافته است که این دو گردش توسط دو موتور
جداگانه انجام میشود. سیستم گردش آب کولر توسط پمپ آب و سیستم گردش هوا
به وسیلهی موتور اصلی کولر صورت میپذیرد.
قطعات و تجهیزات کولر آبی به سه دسته تقسیمبندی میشوند:
– الکتریکی: شامل کلید سه دکمهای قطع و وصل، پمپ آب و موتور کولر
– مکانیکی: شامل توربین هوا، تسمه و شناور
– ثابت: دریچهها، بدنه، اتصالات شبکهی آبرسانی و شیر تخلیه
قبل از هر چیز لازم است از خاموش بودن کولر و عدم اتصال جریان برق اصلی (فاز) به کولر مطمئن شوید.
اگر کولر دارای فیوز جداگانه است آن را قطع کنید در غیر این صورت با پشت دست به
بدنه کولر بزنید تا از برق نداشتن آن مطمئن شوید.
از کسی که داخل منزل و پای کلید قطع و وصل ایستاده است ابتدا بخواهید
کولر را یک بار قطع و وصل کند تا مطمئن شوید در حال سرویس کولر خودتان هستید نه کولر همسایه!
ابتدا میبایست دریچههای خروجی باد کولر را در اتاقها و سالنهای منزل باز کنید تا
در صورت شروع به کار کولر به موتور آن فشار وارد نشود.
پوشالها را عوض کنید
کولرها باید هر سال بازرسی شوند و بعضی از بخشهای آن مثل پوشالها، حتما عوض شود.
پوشالها، محل مناسبی برای رشد باکتریها و قارچهاست. این باکتریها و قارچها که در طول زمستان
بین بافت پوشال پدید آمدهاند، زمانی که آب روی پوشالها جاری شود، جان میگیرند و
معمولا بوی ناخوشایندی ایجاد میکنند.
اما مشکل فقط بوی بد نیست، آنها خطر ایجاد بیماریهای تنفسی را به همراه دارند.
پوشال قیمت چندانی ندارد و بر این اساس بهتر است هر سال عوض شود و چنانچه فکر میکنید
خیلی خوب آنها را شستهاید، در صورتی که پوشال آن کهنه شده است آن را تعویض کنید یا در غیر این صورت آن ها
را با آب بشویید تا خاکهای آن وارد فضای کولر نشود، هر دو سال یکبار پوشال ها را عوض کنید.
البته تعویض پوشال ها بسته به آب شهر ممکن است هر سال ضروری باشد.
برای تهیه پوشال جدید حتماً پوشال همسایز با ظرفیت کولر بگیرید.
مثلاً اگر پوشال کولر ۴۵۰۰ را بر روی کولر ۳۵۰۰ ببندید، تراکم بالای پوشالهای بزرگتر از سایز، موجب
اختلال در سیستم گردش هوای کولر میشود و هوا به درستی به کولر نمیرسد.
در موقع تعویض پوشال باید ابتدا آن را خیس کرده و در محل مخصوص خود
گذاشته و سپس شبکه سیمی مخصوص را روی آن قرار دهید.
موتور، قلبتپنده کولر
کولر یک پمپ آب و یک دینام دارد که اولی، فرایند گردش آب و دومی عمل گردش هوا را به انجام میرساند.
این موتورها هرقدر سالمتر باشند، کولر عملکرد بهینهتری خواهد داشت و انرژی کمتری را هم مصرف خواهد کرد.
در زمان بازدید از این ۲ موتور، ابتدا باید گرد و غبارشان را گرفت و بعد آنها را روغنکاری کرد.
موتور کولر، ۲ قطعه یاتاقان دارد که باید حتماً روغنکاری شوند.
پیش از روشنکردن کولر نیز باید ابتدا پروانه را با دست چند دور بچرخانید تا روان شود.
توصیه شده که یک دینام نباید بیشتر از ۷ ساعت بیوقفه کار کند. این موتور به همراه پمپ آب، در خطر سوختن بر
اثر کارکرد زیاد قرار دارند. پس به موتورهایی که دارند بیتوقف میچرخند هم فکر کنید.
سایه بانی بر سر کولرها
بدنه فلزی کولر در تابش مستقیم آفتاب، گاهی چنان داغ میشود که حتی لمس کردنش ناممکن است.
انتظار خنکای کامل از کولری با این شرایط، چندان منطقی نیست.
پس سایهبانی برای کولر تعبیه کنید تا خنک بماند و خنکی بدهد.
در ضمن مصرف انرژی کولر با سایهبان هم پایین میآید.
سایهبان کولرها ۲ نوع است؛ نوع اول که قیمت بیشتری دارد و به سایهبان سنتی معروف است، همانی است
که از ۴ عدد پایه فلزی و یک سقف برزنتی تشکیل شده است. پایهها روی زمین قرار میگیرند و سقف بر سر کولر گسترده میشود.
دوم اینکه پایههای فلزی آنها بر سطح پشتبام قرار میگیرد و تدریجاً به عایق ایزوگام آسیب میرساند.
بر این اساس نوع جدیدتری از سایهبانها تولید شده که با پایههایی فلزی روی سقف کولر نصب میشوند.
این پایهها با زاویه ۴۵درجه، به چهار گوشه سقف کولر پیچ میشوند و سایهبان روی آنها قرار میگیرد.
ایجاد سایهبان برای کولر به گونهای که از تابش مستقیم آفتاب به دور باشد به کارایی آن بسیار کمک خواهد کرد.
چهار پایهی کولر را مستقیماً روی سطح آسفالت یا ایزوگام قرار ندهید و
زیر پایههای آن سنگ بگذارید تا در سطح آسفالت فرو نرود.
شستوشوی کولر فراموش نشود
پیش از روشن کردن کولر، بد نیست از محکم بودن پیچ و مهرههایی که به چشم میآیند، مطمئن شوید.
بعد از آچارکشی، به سراغ کف کولر بروید و حتماً آن را بشویید. شستوشوی کف کولر باید با
فرچه پلاستیکی انجام شود تا به رنگ آن آسیبی نرسد. اگر قسمتی از رنگ کف کولر از بین رفته بود، بیتردید
بهزودی زنگ میزند و ممکن است تا یک سال بعد بپوسد. در این مواقع، یک ظرف قیر ایزوله که یک نوع قیر
آماده و سرد است، از رنگ فروشی تهیه کنید و آن را با قلمو بر کف کولر پخش کنید.
نگذارید نقطهای از چشمتان دور بماند، هرجا خاک نشسته، بشویید. چون این خاکها یا گل میشود و
توی کولر میماند و یا همراه با باد خنک، وارد ریههای خودتان میشود.
باد خنک گاهی هدر میرود
کولر ممکن است پس از چند سال، اندکی جابهجا شود. اینجابهجایی معمولا بهدلیل تکانهایی
که موتور کولر به بدنه آن میدهد، ایجاد میشود. هم راستا نبودن خروجی کولر با دهانه کانال، باد خنک را
هدر میدهد، بنابراین یکی از مهمترین نکاتی که حین سرویس کولر باید درنظر داشت، همراستابودن خروجی و
دهانه کانال است که با یک پارچه ضدآب و ضخیم مثل برزنت، پشتیبانی میشود. پارچههای برزنتی هم
بهتدریج آسیب میبینند و ممکن است در گوشه و کنارشان، درزهایی پدید بیاید. حتما دقت کنید که
چنین درزهایی وجود نداشته باشد و باد خنکی که کولر به هزار زحمت تولید کرده، به هدر نرود.