باتوجهبه گسترش خدمات تلفنی، دردسترسبودن و نیز استفادۀ آسان از تلفن و تلفن همراه برای عموم مردم، میتوان گفت ارتباط تلفنی جزو اولین و مهمترین راههای ارتباطی مخاطبان و مشتریان با کسبوکارهاست.
تلفن گویا (Interactive voice response) یا بهاختصار «IVR» یا منشی تلفنی که به آن پاسخگوی خودکار تعاملی یا پاسخ صوتی تعاملی نیز میگویند، نوعی فناوری است که امکان تعامل کامپیوتر با انسانها را از طریق صوت و واردکردن صداهای فناوری «DTMF» یا همان (Dual-tone multi-frequency signaling)، به کمک صفحهکلید تلفن همراه ممکن میسازد.
فناوری DTMF استانداردی جهانی است برای آهنگهای شنیدنی که رقمهای روی صفحهکلید تلفن را نشان میدهد. DTMF در تلفن همراه برای مسیریابی سیستمهای خودکار مانند فهرستهای تلفن و شمارهگیریهای ثانویه مانند استفاده از کارت تلفن به کار میرود. هر آهنگ DTMF درواقع دو آهنگ است: درواقع یک آهنگ فرکانس پایین با یک آهنگ فرکانس بالاترکیب شده است. اگر به صفحهکلید استاندارد تلفن بهصورت یک شبکۀ شطرنجی نگاه کنید، صدای پایین، ردیف و صدای بالا، ستون آن است.
در ادامه میتوانید نُه مورد از پرکاربردترین فناوریهای تلفن گویا را بخوانید.
چهار مزیت قابل لمس و ارزشمند استفاده از تلفن گویا به شرح زیر است: